Orientkaj Station
Orientkaj Station © ZÜBLIN A/S

Udførelsesperiode
2014 - 2020

Kontraktsum
1,5 mia. DKK

Kontraktform
Totalentreprise i joint venture mellem ZÜBLIN A/S (60 %) og Hochtief Solutions AG (40 %)

Bygherre
Metroselskabet I/S

Tilbage til Projekter

Metro M4

Projektet omfatter projektering og udførelse af første del af Nordhavnsmetroen, som er en del af Metro Cityringen. Linjeføringen går under Østerbro fra Østersøgade kammer og frem til det nye byudviklingsområde i Nordhavnen, hvor metroen fortsætter over jorden.

Udover to borede tunneler på 1,6 og 1,8 kilometer omfatter kontrakten en nødudgangsskakt i Krauseparken, en fuldt færdig ny underjordisk station ved Nordhavn S-togs Station, en cut-and-cover tunnel og en åben rampe op til den fremtidige Orientkaj Station, der ligger på broer. Alle bygningsmæssige installations- og arkitektarbejder indgår ligeledes i kontrakten.

Orientkaj Station © ZÜBLIN A/S
Videopræsentation af M4

Ydelser leveret af ZÜBLIN A/S
Projektet er udført som totalentreprise med følgende i egenproduktion:

  • Komplet byggegrube med spuns, borede pæle og grundvandssænkning
  • Betonarbejder herunder beton i skakte og tunneller

Projekterende
Anlæg: Joint venture mellem ZÜBLIN A/S og Hochtief Solutions AG
Installationer: ÅF Hansen & Henneberg
Grundvand: COWI
Uafhængig VC3 kontrol: EKJ / GEO / ILF Innsbruck
Arkitektrådgiver: PLH Arkitekter

Vægdekoration i Orientkaj Station © ZÜBLIN A/S
Nordhavn Metro Station indefra
Metrotunnel © ZÜBLIN A/S
Metrotunnel